Wat is anders aan Consultancytrain?
Meestal blijken problemen bij nader inzien vele kanten te hebben. Geen enkele adviseur zal de illusie hebben dat hij of zij op al deze aspecten een antwoord heeft. Soms komt een adviseur er desondanks uit, soms huurt men iemand anders in, soms blijven zaken liggen in afwachting van een nieuwe adviseur.
“Had het niet beter en efficiënter gekund?”
 
Consultancytrain pakt dit anders aan.
Onze focus is juist gericht op multidisciplinariteit. Wij richten ons op groepen die een complexe problematiek delen. Bijvoorbeeld ondernemers in een bepaalde buurt, dorp, stad of regio. Of een groep musea, sportverenigingen, medewerkers van een bedrijf of organisatie, bewonersgroepen, overheden, gebiedsontwikkelingen, etc.
Ervaren, creatieve en out-of-the-box denkende consultants inspireren en enthousiasmeren de deelnemers.
De selectie van de inspiratoren is afhankelijk van de problematiek die in uw regio of in uw organisatie speelt.
Wij komen bij u langs, spelen in op de vragen die bij u leven, we werken mee in workshops en geven advies op maat. Uw wensen staan centraal.

 
Hoe werkt het?
De opzet van de Consultancytrain is een bijeenkomst die een combinatie is van enkele formats die zichzelf in het verleden bewezen hebben: TEDx, Pecha Kucha en Charrette. ¹)
De duur van onze inbreng kan zijn: een dagdeel, een hele dag, een avond, meerdere dagen. Wat maar het meest efficiënt en effectief is om uw problematiek op te lossen.
 
Het eerste deel van de bijeenkomst is gericht op enthousiasmeren, saamhorigheid kweken, genereren en conceptualiseren van ideeën. Gestart wordt met een aantal korte inspiratiesessies. Ervaren, creatieve en out-of-the-box denkende experts geven een presentatie. De toehoorders worden ondergedompeld in nieuwe creatieve ideeën.
Er ontstaat saamhorigheid. De resultaten worden direct gedeeld.
 
Het tweede deel van de bijeenkomst is gebaseerd op het format van de Charrette. De deelnemers gaan in verschillende ‘break outs’ brainstormen. De nadruk ligt op verrijken en verbinden van de ideeën en voorstellen uit het eerste deel.
De brainstormsessies worden geleid door ervaren en onafhankelijke facilitators.
Vervolgens worden de resultaten verwerkt en geconcretiseerd tot projectvoorstellen en projecteigenaren. Het doel is om gezamenlijk te werken aan een gemeenschappelijk gedragen eindproduct. Dit product wordt uitgewerkt tot een soort manifest/intentieverklaring, dat desgewenst gepresenteerd wordt aan een stakeholder (wethouder, CEO).
 
Een visualizer vat de inspiratiesessies en de ongetwijfeld spraakmakende discussies samen op snelle (A3) tekeningen. Deze tekeningen worden meteen opgehangen. De resultaten worden gedeeld en vervolgens door ‘visuele facilitatie’ verwerkt tot een synthese. Het doel is om de aanwezigen zoveel mogelijk via de tekening te laten praten. Zo werken we aan een gemeenschappelijk gedragen beeld. Dit beeld wordt door de visualizer uitgewerkt tot een innovatief vorm gegeven eindpresentatie.
   

¹)
TEDx
In 1984 werd in Amerika voor de eerste keer de TED-conferentie gehouden. TED, dat staat voor Technology, Entertainment en Design, is een jaarlijks, driedaagse conferentie waarbij een reeks sprekers wordt uitgenodigd om ‘de presentatie van hun leven’ te geven. TED heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een zeer populair fenomeen met vele lokale initiatieven (TEDx). De conferenties onderscheiden zich door de uitzonderlijke sfeer van saamhorigheid, creativiteit en ‘open-minded-thinking’ onder de deelnemers en het publiek.
 
Pecha Kucha
Het Pecha Kucha concept werd in 2003 bedacht door Astrid Klein en Mark Dytham, twee architecten uit Tokio. Het format heeft zich inmiddels verspreid over vele steden wereldwijd. De naam stamt af van een Japans woord voor ‘prietpraat’.
 
Een Pecha Kucha bijeenkomst is een evenement waarbij deelnemers een diavoorstelling van 20 afbeeldingen presenteren, in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden. Elke afbeelding wordt daarbij precies 20 seconden getoond. Deze eisen dwingen de deelnemers creatief en to the point te zijn. De deelnemers (en een groot deel van hun publiek) komen doorgaans uit de wereld van design, architectuur, fotografie, kunst, wetenschap en andere creatieve gebieden.
 
Charrette
Een Charrette is een werkvorm die enige jaren geleden in de Verenigde Staten is ontwikkeld. In beperkte tijd gaat een groep mensen de uitdaging aan om tijdens een creatief proces gemeenschappelijk gedragen voorstellen te ontwikkelen. Het is een kortdurend intensief en creatief proces. Partijen met een verschillende achtergrond en expertise ontmoeten elkaar en zoeken naar geïntegreerde oplossingen. Daarnaast is een charrette een ontmoeting tussen partijen die elkaar normaal niet zo snel tegelijkertijd ontmoeten: musea, deskundigen, creatieve out-of-the-box denkers, overheden en mogelijke andere stakeholders. Dit draagt bij aan wederzijds begrip en dus draagvlak voor de uiteindelijke plannen.